aan tafel met ... Cécile
27 juli 2021
Waar een kopje koffie met Tjomme wel niet toe kan leiden.. Na 19 jaar bij Hotel Tjaarda te hebben gewerkt, is Cécile inmiddels alweer 3 jaar werkzaam bij de front office van Van der Valk Hotel Drachten. “Het was het tijd voor wat nieuws, maar wél weer bij de receptie. Het is wel echt het administratieve gedeelte plus het contact met de gasten wat me aantrekt”. Cécile kwam bij ons werken als assistent front office manager, maar werd na twee maanden al front office manager; “dat was in het begin wel pittig, maar ook wel heel leuk!”
In haar vrije tijd fietst en wandelt Cécile graag. In de stad, in natuurgebieden, dat maakt niet uit; een wandeling van 10 kilometer schudt ze zo uit haar mouw. Verder houdt Cécile ervan om lekker uit eten te gaan, of een weekendje weg te gaan. “Eigenlijk maakt het niet uit waar ik heen ga. Gewoon even weg zijn, leuke plekjes ontdekken, daar kan ik van genieten”. Cécile gaat vooral binnen Nederland erop uit. “Nederland heeft zulke mooie plekken. Eigenlijk vind ik alles mooi; de kust, de bossen, de steden. Laatst ben ik bijvoorbeeld in Nijmegen geweest. Ook écht een aanrader!”
Op Texel is Cécile ook geweest, maar niet voor vakantie of een weekendje weg. Ze heeft daar 5 weken lang, 2 dagen per week de front office van Van der Valk Hotel Texel – De Koog helpen opstarten. “Ik heb de collega’s daar bijvoorbeeld uitleg gegeven over de systemen die Van der Valk gebruikt.“
Verder is geen enkele werkdag hetzelfde. ’s Ochtends gaat Cécile haar mail door, om vervolgens haar eigen takenlijst af te werken, de receptie te ondersteunen, de systemen aan de achterkant draaiende te houden. Verder stelt Cécile arrangementen op, is verantwoordelijk voor de roosters, behandelt groepsaanvragen, “maar het hoofddoel is altijd om gasten een zo aangenaam mogelijk verblijf te geven, dat ze blij de deur uit lopen en hopelijk nog eens terug komen”.
Tijdens de coronatijd heeft Cécile een paar keer thuisgewerkt, maar dat werkte eigenlijk niet, ook omdat het hotel wel continu open is geweest. “De coronatijd was echt bizar eigenlijk; alles lag stil, maar de huishouding en de front office ging gewoon door”. Bij de front office was het natuurlijk superdruk met annuleringen en gasten die vragen hadden over hun verblijf. Voor de toekomst hoopt Cécile dat alles snel weer redelijk normaal wordt. “En dat we kunnen bouwen aan een superleuk receptieteam, dat alles gewoon weer draait”. Ook zou in 2020 begonnen worden met de nieuwbouw, maar dat is vanwege corona uitgesteld. Toch hoopt Cécile dat dat wel binnen afzienbare tijd doorgaat; “dat je in een nieuw, modern hotel mag staan met je hele team en daar gasten mag verwelkomen. Dat lijkt me echt supergaaf!”